Photographic series. Intervened direct shot.
Digital prints on 200gr Canon paper. 30 x 40 cm.

“The separation of spirit and matter is a mystery, as is their union.”
Oscar Wilde, The Picture of Dorian Grey.

The series Thousand Views of Now returns to a recurring theme in my work: materiality as a figure. I have been developing this exploration in photography, video and film. Since 2004 I have been looking for the intersection of formats to find an expressive key in a kind of praise to Low Fi: the grain of Super 8 and analog photography; the hard pixel and drops of DV video; the low capture quality of cell phone cameras; slow speed shots to blur the contours. All of this is part of the “tools” with which I produce work.

The (perhaps not so) chance encounter of a mirror, its spontaneous breakage and the expressive possibilities within a journey through its cracks, the fractures that return thousands of images. An object trouvé that generates its own views. The lines and curves draw graphics that invite the viewer to travel through a territory, a swarm of highways that build a visible city. Unlike Calvino, these cities have no name or founding characteristics but are presented with the mystery, beauty and danger of a spider's web. These 3 elements are interesting because of their ability to mobilize, to generate an uncomfortable, sharp image.
A Thousand Views of Now addresses destruction as raw material, as a creative gesture. Act of violence that invites chance to define forms and create a cubist approach to the work. Thousands of images that reflect the same image.
The title of the series evokes Hokusai's The 36 Views of Mount Fuji, an emblematic work by the Japanese painter in which he formulates a contemplation of sacred space, revealing particularities not in the object itself portrayed, but in the spatial and social contexts from which it is viewed. In a more abstract and suggestive way, I approach that idea to observe that multiplicity of images in the reverse shot of the photo: the sky and some trees. Then, shot and counter shot inhabit the same surface, linking what the mirror is and what it reflects.

///ESP///​​​​​​​
Serie fotográfica. Toma directa intervenida.
Copias digitales en papel canon 200gr. 30 x 40 cm. 

“La separación del espíritu y de la materia es un misterio, como lo es su unión.”
Oscar Wilde, El retrato de Dorian Grey. 

La serie Mil vistas del ahora y vuelve sobre un tema recurrente en mi obra: la materialidad como figura. Esta exploración la vengo desarrollando tanto en fotografía como en video y en cine. Desde el 2004 busco el cruce de formatos para encontrar una clave expresiva en una suerte de elogio al Low Fi: el grano del Súper 8 y de la fotografía analógica; el píxel duro y los drops del video DV; la baja calidad de captura de cámaras de celulares; tomas a velocidad lenta para borronear los contornos. Todo esto es parte de las “herramientas” con las que produzco obra.   

El encuentro (tal vez no tan) casual de un espejo, su quiebre espontáneo y las posibilidades expresivas dentro de un recorrido por sus grietas, las fracturas que devuelven miles de imágenes. Un object trouvé que genera sus propias miradas. Las líneas y curvas dibujan grafías que invitan al espectador a recorrer un territorio, un enjambre de autopistas que construyen una ciudad visible. A diferencia de Calvino, estas ciudades no tienen nombre ni características fundacionales sino que se presentan con el misterio, belleza y peligro de una telaraña. Esos 3 elementos interesan por la capacidad de movilizar, de generar una imagen incómoda, filosa. 
Mil vistas del ahora aborda la destrucción como materia prima, como gesto creador. Acto de violencia que invita al azar a definir formas y crear un abordaje cubista a la obra.  Miles de imágenes que reflejan la misma imagen. 
El título de la serie evoca Las 36 vistas del Monte Fuji de Hokusai, obra emblemática del pintor japonés en el que formula una contemplación del espacio sagrado dando a ver particularidades no en el objeto mismo retratado, sino en los contextos espaciales y sociales desde donde se observa. De un modo más abstracto y sugerente, me acerco a esa idea para observar esa multipliciadad de imágenes del contraplano de la foto: el cielo y unos árboles. Entonces, plano y contraplano habitan la misma superficie, vinculando lo que espejo es y lo que refleja.
A Thousand Views of Now (2017). Digital prints on 200gr Canon paper. 30 x 40 cm.
Mil vistas del ahora (2017). Copia digital en papel canon 200gr. 30 x 40 cm.
Back to Top