Single-Channel installation (3-pass screener)
5 min. Loop projection

Conceptual memory
According to the RAE, Agape refers to a "fraternal meal of a religious nature among the first Christians, intended to strengthen the ties that united them." Leaving aside the Christian context (but not the religious one, in the sense of its etymology “re-linking with the divine”), this work honors the sacred dimension of affection expressed in eating, drinking and laughing. A lo-fi record of encounters between friends and new friends, of banal dialogues, of substances, of hedonism and playful dalliance when bonding not from power but out of complicity and affection.
In these violent and disturbing times with the rise of the extreme right in the world and the pressure of a suffocating neoliberal economy, agapes become a political gesture of resistance, a fierce defense of the most human values. Rites where encounter and physical contact prevail as an antidote to excessive virtual communication and the loneliness they cause.
From a formal point of view, there is an intention in the use of materials as found footage to force it and expand its poetic possibilities through looping, fragmentation and overprinting. The same goes for the sound design: disruptive, playful and conscious of highlighting voices, songs, banal anecdotes and lots of laughter.
The rescue of affection has been a topic in my latest works because there is an urgency, an imperative need to cling to the caress, the loving gaze and sharing as an act of militancy for humanity, through screenings in public spaces and recreate, thus, the idea of encounter, of agape.

With / con la participación de
Eva Fariña
Lucía Scheige
Alejandro Nuñez
Juan Nuñez
Gabriela Duyos
Clara Trillo
Javier Olivera

Shot in Marindia, Uruguay. 2013 / Rodado en Marindia, Uruguay. 2013.

///ESP///
    
ÁGAPE (2024)
Video instalación de 1 canal (screener de 3 pases)
5 min. Proyección en loop 

Memoria conceptual
Según la RAE, Ágape refiere a una "comida fraternal de carácter religioso entre los primeros cristianos, destinada a estrechar los lazos que los unían." Dejando de lado el contexto cristiano (pero no el religioso, en sentido de su etimología re-ligar con lo divino), esta obra honra la dimensión sagrada de la afectividad expresada en el comer, el beber y el reír. Un registro en lo-fi de unos encuentros entre amigos y nuevos amigos, de diálogos intrascendentes, de sustancias, del hedonismo y el devaneo juguetón al vincularse no desde el poder sino desde la complicidad y el cariño. 
En estos tiempos violentos e inquietantes con el auge de la ultraderecha en el mundo y la presión de una economía neoliberal asfixiante, los ágapes se vuelven un gesto político de resistencia, una férrea defensa de los valores más humanos. Ritos en donde prima el encuentro y el contacto físico como antídoto para la excesiva comunicación virtual y la soledad que provocan. 
Desde el punto de vista formal, interesa la utilización de un material a manera de found footage para forzarlo y expandir sus posibilidades poéticas a través del loop,  la fragmentación y la sobreimpresión. Lo mismo ocurre con el diseño sonoro: disruptivo, lúdico y consciente de la puesta en valor de voces, canciones, anécdotas banales y muchas risas. 
El rescate del afecto viene siendo tema de abordaje en mis últimos trabajos porque hay una urgencia, una necesidad imperiosa de aferrarse a la caricia, a la mirada amorosa y al compartir como acto de militancia por lo humano, a través de proyecciones en espacios públicos y recrear, así, la idea de encuentro, de ágape.
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