Large scale photo installation. Variable sizes.
Conceptual Memory
The rescue of work material reformulated as a work (a casting session that the artist carried out in lost towns in Argentine Patagonia at the end of the 80s for an Italian film). The material itself reveals an involuntary staging: the dedication of the candidates in their desire to be elected. A possibility of transcendence, of being looked at to mitigate the tedium of life in radical isolation. The numbers they carry as an identifying sign replace the particularity of the name. There is no singular identity: only the face remains. But these particular features (and especially the gaze) demonstrate ways of being and being-in-the-world, ways of connecting with the observer, ways of proposing oneself and be desired. The simplicity of an encounter based on the gaze at the camera (towards the audience), the coldness of the bluish and magenta tones of the archival material and the scale of quantity and extension - a kind of insistence - seek to challenge the security of the observer's identity. The work also observes the observer. As if it were a game of sights from inside cells, accentuated by the horizontality and sequentiality of the images/windows in their long exhibition display.
///ESP///
Foto instalación de gran escala. Medidas variables.
Memoria conceptual
El rescate de un material de trabajo reformulado como obra (una sesión de casting que realizó el artista por pueblos perdidos de la Patagonia argentina a finales de los años 80 para una película italiana). El propio material revela una puesta en escena involuntaria: la entrega de los candidatos en su deseo de ser elegidos. Una posibilidad de trascendencia, de ser mirados para mitigar el tedio de vidas en un aislamiento radical. Los números que portan como signo identitario reemplazan la particularidad del nombre. No hay identidad singular: sólo queda el rostro. Pero esos rasgos particulares (y especialmente las miradas) demuestran formas del ser y de estar-en-el-mundo, formas de conectar con el que mira, proponerse. Ser deseados. La simplicidad de un encuentro a partir de la mirada a cámara (hacia el público), la frialdad de la tonalidad azulada y magenta del material de archivo y la escala por cantidad y extensión- una suerte de insistencia-, buscan interpelar la seguridad identitaria del observador. La obra también observa al observador. Como si se tratase de un juego de miradas desde el interior de celdas, acentuado por la horizontalidad y secuencialidad de las imágenes/ventana en su largo recorrido expositivo.