3-channel video installation: two angled projections on the wall and a small monitor (14') on the floor in the center of the two large projections. 4 min. Loop projection. 

Conceptual memory
The video installation MONUMENTS is linked to cinema, expanded documentary, spatial intervention and work with archives from the author's personal history. The installation approach reinforces the dismantling operation of the film and graphic materials by questioning its original purpose in order to explore its aesthetic and documentary value. The work is a piece of expanded cinema as it is based on the feature film THE SHADOW (2015) by Javier Olivera.
On two screens on a 90-degree angle setup, we see different records in Super 8 of emblematic monuments and spaces from different places in the world. On a monitor at ground level, occupying the center of the installation but cornered by the two projections, there are close-up images of a child in slow motion. The difference in scale between the screens and the monitor gives dimension to the discourse of the work: the monuments as an allegory of the father figure as authority in contrast with the small and innocent image of the child.

Exhibiciones / Exhibitions
2019 | Cruce Arte y pensamiento, Madrid. Proyector Festival de videoarte. 

///ESP///​​​​​​​
Video instalación de 3 canales: dos proyecciones en ángulo en pared y un monitor pequeño (14´) en el suelo en el centro de las dos grandes proyecciones. 4min. Proyección en bucle. 

Memoria conceptual
La video instalación MONUMENTOS es una propuesta vinculada al cine, el documental expandido, la intervención espacial y el trabajo con archivos de la historia personal del autor. El abordaje instalativo refuerza la operación de desmontaje del material fílmico y gráfico, redimensionando su valor original para así explorar su valor estético y documental. La obra es una pieza de cine expandido al basarse en el largometraje LA SOMBRA (2015) de Javier Olivera.
Sobre dos pantallas formando un ángulo de 90 grados, se ven distintos registros en Super 8 de monumentos y espacios de diferentes lugares del mundo, algunos emblemáticos. En un monitor a la altura del suelo, ocupando el centro de la instalación pero arrincondada, se suceden imágenes de un niño, primeros planos en cámara lenta. La diferencia en escala entre las pantallas y el monitor dan dimensión al discurso de la obra: los monumentos como alegoría de la figura del padre en contraste con la imagen pequeña e inocente del niño.​​​​
Back to Top